Varbergs Roddklubb bildades 1 mars 1896.

Ordförande blev grosshandlare Oscar Nordblom som donerade båtar och såg till så det byggdes ett båthus.
Man gjorde utflykter med en inriggad fyra till att börja med.
1909 tog man en roddtur till Falkenberg kl. 23.00 och var framme 03.00 och rodde sedan hem igen på eftermiddagen med ett stopp vid Morups tånge pga. åskoväder.
Varbergs frivilliga brandkår utnyttjade båten för fysisk träning.
Klubben ombildades 1922 efter att legat i stiltje några år.
Man beslutade att klubben skulle bestå av 30 aktiva medlemmar = 6 båtlag.

På 30-talet skulle varje blivande medlem vara förordad av redan medlem och sedan röstas in. Man fick utöka båthuset och ha båtar och omklädningsrum i en järnvägsvagn.

På 60-talet kom brytpunkten från ¨pajrodd¨ till utriggad rodd. Blev ett uppsving för ungdomar.

70-talet var betydligt jobbigare, då fortsättningen av hamnens utbyggnad påverkade klubben då bryggan togs bort. Det blev många turer till Viskan för att få lugnare vatten.

80-talet. Nytt båthus (det nuvarande) och det blev en nystart med många sugna ungdomar.
Även tjejer kom till klubben.
Första SM-guldet kom drygt 85 år efter VRKs bildande.
VRK var en av de största ungdomsklubbarna under 80-talet.
¨De små gröna männen¨ vällde ur roddbussen på tävlingarna runt om i Sverige.
VRK vann tävlingen Vi i fyran.

En av Sveriges största ungdomstävlingar arrangerades under många år av VRK i Åkulla, Hallandsregattan.

Under 90-talet sjönk aktiviteten och de som villa satsa ytterligare för att nå högre höjder gick över till Falkenbergs RK och har haft fina framgångar med dem. Bl.a. SM-guld och VM framgångar.

2012 startar en ny tid. Kustroddbåtar införskaffas och flera gamla roddare hittar tillbaka till klubben och ror flera gånger i veckan.  Har även fått många nya roddare.
Kustroddbåtarna har gjort stor succé och det går att träna i stort sett i alla väderlekar, inte så beroende av vinden och vågorna på Kattegatt.

Klubben har fått flytta några ggr pga. om och utbyggnad av hamnen.
Första båthuset 1896-1938. Det andra 1938-1980. Och det tredje och nuvarnade 1980.

Adress

Varbergs RK - Rodd Besöksadress: Varbergs Roddklubb Skäret 2 Getterön Postadress: Varbergs Roddklubb c/o Ann-Sofi Stjernström Kamelgatan 15 43237 Varberg

E-post: varbergsroddklubb@hotmail.com